lundi 14 janvier 2013

Berkasih biar Seribu Bercinta biar Satu!



Bismillahirahmanirahim.
In the Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.


Bila kita bercerita tentang kasih sayang. Ianya suatu yang kompleks. Tapi apabila kita menyayangi antara satu sama lain, sangat bahagia bukan. Ada kala kita mensalah tafsirkan rasa sayang dan cinta. Cinta untuk siapa dan sayang untuk siapa. Manusia ada kalanya sukar untuk memahami antara satu sama lain. Adakala kita sesama kita mensalah tafsirkan antara kawan dan kekasih. Tidak perjudis aku mengatakan berkawan itu bukanlah satu masalah yang berat tapi ada masanya berkawan itu berpada-pada. Tapi antara lelaki dan lelaki lain cara pergaulannya dan antara lelaki dan perempuan ada batas dalam pergaulan. 

Tak salah mengasihi orang lain yang kita rasa kita kasih dengan mereka. Sebab semua orang perlukan kasih sayang. Tapi bercinta dan mencintai biarlah satu. Itu lebih baik kiranya. Bukannya aku mengata atau mempertikaikan. Bukan aku ingin mempertikaikan apa dan mengapa. Dalam bercinta sememangnya perlu kejujuran dalam perhubungan. Itu penting. Adakah susah untuk berlaku jujur dalam percintaan. Tidak perlu mengungkit kisah lampau dalam bercinta. Teruskan apa yang ada dan memperbaiki perhubungan. 

Ada masa percintaan perlukan kematangan. Dimana kita perlu matang untuk berfikir apa yang terbaik untuk diri. Bagi pasangan junior kitanya ingin kan komitment dalam percintaan yang masih muda, keluarga amat penting. Bukan maksud kita hendak bercinta pasal cinta. Tapi mungkin kita perlukan pendapat orang tua untuk mengukuhkan perhubungan.

Mengasih orang tidak salah asal kita tahu bezakan setiap perhubungan. Kata Orang buat baik berpada-pada begitu juga dalam perhubungan. Ada masa kita perlukan kesefahaman dalam setiap perhubungan. Bila kesefahaman baru wujudnya kepercayaan. Ada masa, sesetengah pasangan menodai kepercayaan yang kita berikan.

Ada masa kita tidak boleh menjangka tindak tanduk pasangan kita. Ntah kenapa? saat mula mula bercinta memang indah. Sangat Indah ibarat dunia kita yang punya. Tapi hati ini mudah tergugat pantang ada yang memberi ruang kita mudah rapuh. 
Mungkin ada masa kita perlu berahsia tapi ada masanya tidak. Mungkin lebih senang untuk memberitahu siapa teman kita supaya dia lebih tahu dengan siapa kita tika itu. Tapi ada masa kita terpaksa memendamkan suara untuk tidak berkata-kata atas tujuan untuk menjaga hati or tidak mengecewakan mana-mana pihak.

Tapi sekirnya kita masing-masing memahami perkara yang rumit akan menjadi mudah. Dalam perhubungan ibarat bermain layang-layang. Aku teringat kisah cinta seorang teman yang sangat sedih kalo aku rasa. Mungkin aku akan kisahkan untuk tatapan semua. Supaya kita boleh belajar dari kesilapan. Mungkin kita pernah kecewa tapi jangan putus asa.

Tapi belajarlah untuk menerima seseorang itu seadaanya jangan terlalu memaksa untuk menjadikan dirinya seperti yang kita mahu. Sekiranya kita hendak mengadjust jangan terlalu drastik. Perlahan-lahan, selagi kita yakin dan usaha semua pasti boleh jalan.
Dalam perjalanan banyak liku-liku kehidupan. Jangan Mudah menyerah kalah. Kita perlu lalui dengan penuh ketabahan dan perlukan sedikit semangat untuk teruskan usaha. Jangan salahkan takdir jika kita kecewa sebab itu ketentuan kehidupan setiap insan. Sentiasa menghargai orang -orang disekeliling kita. 


" Allah tahu tentang dirimu lebih daripada engkau sendiri. Maka Allah telah menetapkan untukmu lebih baik daripada apa yang engkau kehendaki..."

Aucun commentaire:

Design and idea created by Norfayzane the owner of the ilhamhatifayzanerosesz.blogspot.com