mercredi 17 novembre 2010

mencari sahabat sejati yang setia

Aku mengasihi sahabat-sahabatku dengan seluruh jiwa ragaku sama seperti aku mencintai sanak saudaraku . sahabatku yang baik seiring sejalan denganku dan yang menjaga nama baik ku ketika aku hidup ataupun setelah aku mati . aku selalu berdoa agar dikurniakan sahabat sejati yang setia baik dalam keadaan susah ataupun senang . jika itu aku peroleh , aku berjanji aku selalu setia kepadanya . oleh itu aku hulurkan tangan pada sesiapa sahaja untuk berkenalan kerana aku merasa bahagia . semakin ramai aku mendapat sahabat , aku semakin percaya pada diri ku sendiri . tetapi ..Sehingga kini belum pernah aku berjumpa di dunia sahabat yang setia dalam duka . padahal hidupku sentiasa berputar - putar antara suka dan duka . kalau duka melanda , aku sering bertanya .. siapakah yang sudi menjadi sahabatku ? semasa aku senang , sudah biasa bahawa banyak orang yang akan iri hati sebaliknya apabila giliran aku susah mereka pun bertepuk tangan.


Aku dapat bergaul dengan bebas bersama orang lain ketika nasibku sedang baik . namun ketika musibah menimpaku , kudapatkan mereka tidak ubahnya roda zaman yang ingin bersahabat dengan keadaan . jika aku menjauhikan dari  mereka , mereka menghinaku dan jika aku sakit , tidak seorang pun yang menjengukku . jika hidupku diliputi kebahagian , banyak orang iri hati . jika hidupku berselimut derita mereka bersorak sorai seolah meraikannya . Tetapi jika tidak ku temui sahabat-sahabat yang beriman dan bertakwa lebih baik aku hidup menyendiri daripada aku bergaul dengan orang -orang jahat dan berbuat maksiat .


Ketika aku menjadi pemaaf dan tidak mempunyai rasa dengki , hatiku lega , jiwaku bebas daripada bara permusuhan . ketika musuhku lalu dihadapanku , aku sentiasa menghormatinya . semua ini ku lakukan agar aku dapat menjaga diriku daripada kejahatan dan kemungkaran . aku tunjukkan kemarahanku , kesopananku , dan rasa persahabatanku kepada orang-orang yang kubenci , sebagaimana kuperlihatkan hal itu kepada orang -orang yang ku cintai . manusia adalah penyakit , dan penyakit itu akan berjangkit apabila kita mendekati mereka. tetapi menjauhi manusia bererti memutuskan persahabatan dan silaturrahim.


Kadang- kadang aku terfikir mudah mudahan anjing-anjing itu dapat bersahabat denganku , kerana bagiku dunia ini sudah hampir dari mereka . sehina - hina anjing , ia masih dapat menunjukkan jalan untuk majikannya yang tersesat tidak seperti manusia-manusia jahat yang selama-lamanya tidak akan memberi petunjuk . selamatkan lah dirimu jaga lidahmu baik - baik tentu kamu akan bahagia walaupun kamu terpaksa hidup sendiri di muka bumi ini. lebih baik aku bersendirian daripada mendekati manusia yang menipu dan memperdaya . Selamat tinggal dunia jika diatasnya tidak lagi ada sahabat yang jujur dan menepati janji. Biarlah hidup bersendiri dan sebatang kara daripada khianati manusia yang tidak bermaruah.


" Allah tahu tentang dirimu lebih daripada engkau sendiri. Maka Allah telah menetapkan untukmu lebih baik daripada apa yang engkau kehendaki..."

Aucun commentaire:

Design and idea created by Norfayzane the owner of the ilhamhatifayzanerosesz.blogspot.com